Verslag: Carnaval 2020

Verslag carnaval 2020

Dit jaar doen we voor de 20ste keer mee met de optocht van Groesbeek! We hebben er zin in, zin om weer te bouwen op onze eigen plek. Het idee is zoals vaker weer een lastige keuze. Kiezen we voor iets actueels of gaan we voor een idee wat al vaker de revue gepasseerd is. We besluiten om een wagen te maken over Jip en Janneke en daar een Groesbeekse draai aan te geven. We willen op een simpele wijze de Groesbeekse carnaval uitbeelden.
De tekening is weer klaar en als snel kan er gestart worden met bouwen. We starten toch weer redelijk laat. Eind december worden de eerste houten platen bevestigd op de wagen. In het begin gaat het snel, het ruwe werk schiet op. De schotten om de boeken op te maken staan binnen 2 weken op de juiste plek. De vorm van de boeken creëren blijkt, zoals altijd, toch meer werk dan gedacht. Na enkele weken zijn de meeste contouren zichtbaar. De boeken staan. Nu kan er begonnen worden met het bekleden van de bladzijdes d.m.v. foam. Ondertussen wordt er ook hard gelast aan Takkie, de hond uit de boeken van Annie M.G. Schmidt. De hond willen we boven op de boeken plaatsen. Dit moet een mooi kolossaal beeld vormen.
De laatste weken wordt er hard gewerkt, letters geknipt, aankleding gemaakt, geschilderd en gestoft.
Ook dit jaar kunnen we wat betreft de kleding weer een beroep doen op Wilma Fransen, ze naait alle pakjes voor ons! Hier zijn wij ontzettend blij mee!

De dag van de optocht breekt aan. Het waait ontzettend hard, zo hard dat in de regio optochten uitgesteld worden. Wij hadden een kraan geregeld om Takkie boven op de boeken te takelen, maar is dit wel verstandig. In overleg met elkaar besluiten we om Takkie uit veiligheidsoverweging niet op de wagen te plaatsen. We gaan Takkie ook niet thuislaten, maar gaan hem nog snel op wieltjes zetten. Dit doen we ook met man en macht…net op tijd klaar om te starten voor de uitgestelde optocht. Gezien de lengte van Takkie, langer dan 10 meter moeten we meelopen. Het waait ontzettend, het regent en eigenlijk vinden we het helemaal niks. Aangekomen op de Bruuk komt het bericht; optocht is afgelast! Wat een zonde van alle moeite…maar een verstandig besluit!
De dag erna lopen we mee in beek en de dinsdag doen we met Takkie mee in de Bredeweg.

Op 8 maart, met halfvasten, is de ingehaalde optocht. We plaatsen Takkie op de wagen en rijden naar het kruis. Daar aangekomen blijkt de muziek het niet te doen, een flinke domper en wat saai…..Toch kijken we terug op een mooie, gezellig en leuke carnaval 2020.