Verslag: Carnaval 2012

Verslag carnaval 2012

Het is dit jaar de 12de keer dat we mee mogen doen met onze 11de praalwagen. De afgelopen jaren hebben we het vaak gehad om een keer iets over de smurfen te doen. Toen ook onze burgemeester Prick wegging was de link zo gelegd. De “grote smurf” van groesbeek ging weg en wie gaat hem opvolgen.

Vorig jaar waren we laat begonnen met het bouwen van de wagen. Dit jaar moesten we op tijd beginnen, zodat we rustig konden bouwen. Begin november zijn we dan ook gestart met het vervaardigen van de grote smurf. Dit jaar willen we weer in beetje “lomp” bouwen, wat in het verleden voor ons vaak succesvol is geweest. Ook wilden we een systeem bouwen wat de komende jaren gebruikt kan worden. Wat in het verleden ook succesvol was.

De eerste maanden is er hard gewerkt. Stefan en Mark begonnen met de smurf en de paddestoel, Verbeet en Bert met de toren van het gemeentehuis. Mattes en Meijer gingen aan de slag met de lessenaar van grote smurf en de grote sleutel. Sokkie hielp overal en Wimpie was druk bezig met de Wimpie machine. Het voorbord werd snel gegrond, zodat Tonnie Peters weer een schitterende creatie erop kon vervaardigen.

Rond oud en nieuw waren we al een aardig eindje op weg. De contouren van de smurf en de paddestoel waren zichtbaar. In het diepste geheim, bij de familie Rossen, werd de schommelstoel gemaakt. Jorieke had gezocht voor 50 kleine smurfen, die door Wendy en Milka van de juiste kleuren werden voorzien. Ondertussen lieten de overige niet genoemde leden ook af en toe zijn gezicht zien. Toen eenmaal het schilderwerk kon beginnen was Bram niet meer uit de schuur weg te slaan.

Dit jaar wilden we een keer proberen om een soort “knuffelbeer” achtige stof te gebruiken. De onderlaag moest van schuim zijn, zodat de andere stof daarop gelijmd kon worden. Dit lukte perfect, totdat uiteindelijk bleek dat we bij de smurf 6 m² blauw tekort kwamen. Stad en land werd afgezocht naar precies dezelfde kleur. Onze leverancier kon deze niet keer leveren. Uiteindelijk werd de juiste kleur niet gevonden en zat er niets anders op dan de gehele smurf (8 meter hoog) opnieuw van blauw te voorzien. Een enorme tegenvaller, maar met de hulp van Wilma ging dit als een speer. Wilma die overigens fantastisch naaiwerk heeft geleverd! Waarvoor nogmaals onze dank!

Het vorige carnavalsjaar hadden wij onze pakken uit China gehaald. Na enig speurwerk had Bert weer een Chinees bedrijf bereid gevonden om voor ons de smurfenpakken te gaan fabriceren. Geweldig om te zien dat binnen 3 weken deze pakken, besteld, gemaakt en geleverd werden met een prima kwaliteit!

2 weken voor de carnaval toen Daan, eindelijk tijd had om de wagen te brengen konden we ons bouwpakket compleet maken. Dit liep allemaal gesmeerd totdat bleek dat onze grote smurf net iets te hoog was om, mits hij de wagen stond, naar binnen gereden te worden. Gelukkig was Van Kesteren bereid om mee te werken om de wagen in hun loods te stallen. Waarvoor dank!

Mooi op tijd waren we klaar, waarna we in de loods van zwitserloot dak nog een afzakkertje konden doen. Dit werd een prachtige avond, die de meeste van ons nog lang zal heugen.

De dag erop, de mooiste en grootste optocht van Nederland, waren we helemaal klaar voor de optocht. Uiteindelijk werden we 3de, iets wat we vooraf niet eens verwacht hadden. In de breedeweg waren we wederom succesvol met de 2de plaats.

Gezien de succesvolle carnaval was het een uitdaging om dit jaar weer eens mee toen met de halfvaste optocht van Groesbeek. In 1 dag hebben we onze wagen voorzien van verlichting en stroom! De optocht zelf was prachtig met gigantisch veel publiek. Met uiteindelijk de 6de plaatst, mag carnaval 2012 met recht een fantastisch jaar genoemd worden.

Via deze weg willen wij CV En Moi Iets graag Zwitserloot dak, Hennie Rossen en Wilma Fransen extra bedanken voor (alweer) hun inzet tijdens dit jaargang carnaval!