Verslag: Carnaval 2006

Na wederom een succesvol jaar voor onze CV, zijn we weer gestart met het bouwen van onze vijfde carnavalswagen. Het bouwen van een wagen zien wij tegenwoordig als het spelen van een voetbalwedstrijd. In de “voorbereiding” is er massaal nagedacht over ons idee. Van de leg(i)o ideeen kwam uiteindelijk Willem met de mooiste: dor leg(i)o meugelijkhede op d’n bouwmaart is bouwen ien Gruusbek kienderspel. In het gemeentehuis was op dat moment een bouwmarkt gaan, waarbij allerlei bouwprojecten in Groesbeek gepromoot werden.

Bij het “begin signaal”, was iedereen in een afwachtende houding. De bouwopkomst was minimaal, zodat er na, “de eerste helft”, voor de kerst weinig tot niks gedaan was. Op de wagen was alleen een vloer zichtbaar en een klein geraamte van een popje. Iedereen was het er wel mee eens we nu echt aan slag moesten gaan om op tijd op het “kruus” te komen.

Dit jaar wilden we het grootste gedeelte van de wagen uit legoblokken maken. Aangezien de contacten met Lego Nederland tot niks waren uitgelopen, moesten wij ze zelf maken. Zelf maken door middel van een bovenfrees en dan onmundig vaak horizontaal en verticaal op en neer gaan, net zolang tot je de structuur van een legoblokje hebt gekregen.

Aangezien we laat waren met bouwen en dus eigenlijk al 4-0 achter stonden, moesten we een grote inhaalslag maken. Het frezen kostte gigantisch veel tijd als je maar 1 machientje tot je beschikking hebt. Gelukkig maar dat een supermarkt keten in Groesbeek iedere week een lading Top Kraft apparaten in de aanbieding heeft.

Het einde van de bouwperiode begon te naderen en de wagen begon eindelijk een beetje vorm te krijgen. De tijd dringt en om terug te komen van een achterstand blijkt toch heel moeilijk. Met enige hulp van onze reserve spelers (enkele vaders en wat vrienden van de CV), werd er met man en macht gewerkt om toch uiteindelijk op tijd klaar te zijn. Met het “kruus” als finale in zicht stonden we nog steeds vet achter.

Nog 1 week voor de optocht in het “Keulen van Gelderland” van start gaat zijn we nog druk bezig met het frezen en de pop in vorm te maken. Het zal toch niet zo zijn dat we de finale zullen mislopen.

De woensdag voor de optocht moesten we nog beginnen met het schilderen, aangezien alles op de wagen uit hout bestaat was dit nog een gigantische klus. Als ook op de laatste zaterdag onze eigenwijze spits, alias boer piet, zijn shovel in onze pop parkeert zijn de rapen gaar. ’s Nachts schilderen met een temperatuur van -2 graden blijkt niet echt prettig te zijn, dus wordt er besloten om de zondag van de optocht de pop af te schilderen.

Normaal gesproken komen we op zondagochtend bij elkaar en gaan we samen eten bij de Oude Molen. Ook dit jaar konden we daar weer genieten van een heerlijke snitzel, maar terwijl de meeste van ons aan het eten (of herkouwen) waren, zijn d’n Breeje en boer Piet het gezicht van onze pop er nog op aan het tekenen. Diep in blessuretijd komen we dus alsnog gelijk.

Ook dit jaar zag de wagen er weer schitterend uit, eindelijk konden we tot opluchting van 1 van onze leden ook een showtje doen. De verlening kon wat ons betreft beginnen.

De optocht

De optocht was voor ons dit jaar de verlenging. Zo’n verlening kan in dit geval niet lang genoeg duren. Groesbeek kende dit jaar meer dan 160 startnummers, wat de optocht tot één van de grootste van Nederland maakt. Dat de carnaval in Groesbeek leeft blijkt wel uit het aantal toeschouwers langs de kant. Van begin tot het einde gigantisch veel enthousiasme van de vele toeschouwers.
De optocht verliep voor ons vlekkeloos, alles bleef draaien en gelukkig ook heel. Ook het showtje was geweldig. We voelden ons weer helemaal kind en waren ook niet weg te slaan van ons bouwproject.

Het einde van de verlenging is altijd jammer, zeker als je niet weet wie er gewonnen heeft. Daarom besluiten we strafschoppen te nemen bij de Hoeve.

De uitslag was ook dit jaar weer erg spannend. Zullen we voor de derde keer eerste worden, of vallen we misschien wel buiten de prijzen. Het verlossende woord kwam en uiteindelijk kwamen we dit jaar op een verdienstelijke derde plaats te staan. Na een zeer moeizaam begin en een flitsend slot hadden we niks te klagen over onze derde plaats.

ia deze weg wil CV En Moi Iets iedereen bedanken die ons alsnog een fantastische carnaval bezorgd hebben. Tevens danken wij onze sponsoren en de familie Langeveldt waar we voor de zevende keer achter elkaar hebben mogen bouwen.